Neony - recenze

12. května 2006 v 8:09 | P.A.B.
Když sem se včera navrátila z kina - komorní mexický filmík o čtyřech postavách, dlouhých záběrech a minimu dialogů, bylo pro mě těžký hodnotit neony. V tu chvíli mi totiž přišly proti zmiňovanýmu filmu děsně ukecaný a přelidněný. Chvilkovejm pocitum se člověk ale neubrání, takže když sem pak začala psát, bylo to poměrně kritický - nakonec sem šla radši spát. Dneska sem pro změnu byla na vernisáži dílek indických studentů. Doprovodný akce a děsně fajn kamarádka, která hýří životnim optimismem, mi doplnily pozitivní náladu, takže když teď píšu od znova, začínám radši jinak.

Neony působěj tak trochu jako mimozemšťánci, takový ty zelený s tykadýlkama, co maj někde zakopanej svůj osobní lítací talíř. Kvůli utajení pravý identity sou ale radši maskovaný a převlečený za něco, co se podobá lidem :)). Jako by si i žili v jakýsi bublině, kde existuje jen ten jejich specifickej svět. Na druhý straně sou ale až moc reálný, což pro mě umocňuje i prostředí teplice city. Jejich srovnání s okolnim světem je až neskutečně kontrastní, ale realistický a objektivní líčení po tobě nikdo nechce, takže za to máš spíš bod k dobru.
Oceňuju i humor a jazyk postav, ale netroufám si tvrdit, jak to výsledně vyzní před kamerou.
Celkovym pojetim v tom cítim nejsilnější odkaz na samotáře, ale jako bys 9krát naklonoval macháčka (a ze čtyř z nich udělal holku), tedy chci říct, že permanentní vyhulenost a vykalenost postav občas působí až moc stereotypně. Na druhou stranu je zrovna to to tragédský, tak těžko říct, zda je to plus či mínus…Ale co mi už trošku překáží, je přílišná podobnost postav. Nejvýraznějc na mě působil Adámek, hlavně tim pro tebe typickym pěním, který bylo často fakt výstižný a působivý - moc fajn nápad ho tam nacpat. Úžasná byla i scéna právě s Adamem, kdy leží na zemi v obchoďáku, to mě vážně dojmulo. Ostatní postavy mi ale občas trošku splývali do pouhýho uskupení sobě si podobnejch lidí. Možná že kdybych si to přečetla ještě jednou, už by mi to přišlo lepší, ale určitě by mi pomohla věc, kterou si lehce opoměl - charakteristika postav. Sice ji máš nadepsanou, ale místo ní tam zatím zeje prázdné místo. Doporučuju teda napravit. Moje orientace by se tim určitě značně zlepšila. Pamatovat a představovat si postavy podle toho, co je vystihuje je totiž mnohem snazší, než když prostě nějaký dva vlastníci jistých jmen prchaj na bus - sice si pak člověk postupně vytvoří vlastní charakteristiku, ale představy sou dosti neurčitý. Pro film to nemusí být moc podstatný, ale stejně by to scénář podle mě obsahovat měl.
Jinak bych ještě i víc popisovala děj, většinu neonů tvořej dialogy a pak krátký popisky, který uvozujou scénu, sou poetický a vyjadřujou atmosféru, ale postrádám v nich pořádnej popis (toho si ale asi ani moc nevšímej, já si v popisech libuju, takže je to taká má osobní úchylka). Hutnějšim popisem bys však i líp výjadřil, jak má ta či ona scéna vypadat. Chápu, že ty přesně víš jak, ale já to vstřebávám jako cizí dílko a musim si to domejšlet sama, čimž to pak víc nasakuje mym pohledem na svět, než tvym, kterej by mě zajmal víc. A já sem dost obrazovej člověk, kterej si to musí představovat v obrazech. Jinak se ale ty popisky moc dobře čtou, protože to píšeš tim svym typickym stylem, kterym se snažíš čtenáře aj pobavit, což oceňuju.
Celkem dobře si naložil se závěrem příběhu, zvlášť se mi zamlouvalo, že si nasadil vážnější tón než na začátku a že to končilo, jak to končilo.
celkový hodnocení: 2+
Těšim se na filmovou podobu!!!